Kask motocyklowy HJC RPHA 12 - dla kogo? Porównanie, zalety, specyfikacja
Myślisz o zakupie HJC RPHA 12 i chcesz się dowiedzieć, czy jest to kask dla Ciebie? Jako autoryzowany sklep producenta rozkładamy następcę RPHA 11 na części pierwsze i omawiamy go. Poznaj kask HJC RPHA 12 od podszewki oraz sprawdź, czy inny kask z tej serii nie będzie dla Ciebie lepszy!
- Kask HJC RPHA 12 jest kaskiem uniwersalnym z nacechowaniem sportowym.
- Spojler i zamknięte boczne wloty powietrza poprawiają stabilność.
- Mechanizm zapięcia, który się w poprzedniku łamał, został zmieniony.
- Czarna szyba oraz jeden Pinlock 120 w pudełku z kaskiem.
- Został przystosowany pod interkom uniwersalny z największymi dostępnymi głośnikami i jest przyjazny dla użytkowników okularów.
- Z powodzeniem użyjesz kasku integralnego HJC RPHA 12 na prawie każdym motocyklu poza jednym typem
- Alternatywa 1: Kask integralny HJC RPHA 1 jest lepszy do zastosowań czysto sportowych
- Alternatywa 2: Kask HJC RPHA 71 lepiej sprawdzi się w turystyce dzięki większej wygodzie, lecz nie jest tak sportowy
Zobacz: Kask motocyklowy HJC RPHA 71 - dla kogo? Porównanie, zalety, specyfikacja
Sprawdź dostępne malowania: Malowania HJC RPHA 12
Zobacz ofertę interkomów: Uniwersalne interkomy motocyklowe
Już trochę czasu minęło od momentu, gdy koreański producent HJC ogłosił premierę następcy swojego najlepiej sprzedającego się kasku z najwyższej półki - HJC RPHA 12. Jego powstanie zostało podyktowane koniecznością przystosowania środków ochrony głowy motocyklistów do nowego standardu ECE 22.06. Z tego powodu w pewnym momencie zauważyć się dało wysyp nowych modeli pojawiających się na stronach sklepów motocyklowych. Koreański producent HJC musiał zrobić to samo, co dało początek istnienia RPHA 12.
Jaki jest kask integralny HJC RPHA 12?
Co prawda nie lubię pisać o specyfikacji technicznej, ponieważ takie informacje możesz znaleźć na karcie produktu gdy będziesz przeglądać malowania kask HJC RPHA 12. Skupię się tutaj na zaobserwowanych przeze mnie cechach tego modelu.
Bryła kasku prezentuje się ładnie, choć bez ekstrawagancji jak to przy w pełni sportowych modelach bywa. Do aerodynamicznej skorupy RPHA 12 jest przymocowany mały spojler zapewniający poprawę stabilności kasku przy wyższych prędkościach. Chowa też pod sobą kanały odpowiedzialne za odprowadzanie ciepłego powietrza z wnętrza. Dla tych, co znają stary i już kultowy model RPHA 11, rzuci się w oczy nowa wentylacja czołowa. Znajome pokrętła wentylacji bocznej mają za zadanie zgarniać powietrze do środka, a w pozycji zamkniętej - poprawiać stabilność. Przy części szczękowej mamy kolejne trzy wloty - ten otwierany kieruje powietrze na wizjer, a dwa boczne do wewnątrz kasku. Niestety nie są tak duże, jak mogłoby to wyglądać, co zobaczysz na jednym ze zdjęć.
Wizjer HJC RPHA 12 dostał nowy poprawiony system mocowania umieszczony bocznie. Bardzo mocno trzyma szybkę i już nie ma szans się ułamać tak, jak to się zdarzało w poprzedniku. Podobnie jest z mechanizmem otwierania jej gdy uniesiesz go do najwyższego poziomu. Wtedy należy użyć nieco siły, aby ją opuścić. Co prawda blendy nie ma, lecz w pudełku znajduje się ładnie zapakowana czarna szyba oraz jeden Pinlock 120. Pamiętaj, aby go dobrze wyregulować, aby działał jak należy.
Zaglądam do wnętrza. Antybakteryjna wyściółka kasku HJC RPHA 12 ma charakterystyczny zapach nowości i jest bardzo przyjemna w dotyku. Widać też zapięcie DD, jeszcze bardziej podkreślając jego przynależność do grupy bardziej sportowych modeli. Od razu rzucają się w oczy rowki przystosowujące kask dla użytkowników okularów. W tym miejscu postanowiłem wyciągnąć poduszki wypełniające miejsce na głośniki od interkomu i je zmierzyć. Z uwagi na brak suwmiarki, wykonaliśmy "niezwykle profesjonalny" pomiar taśmą mierniczą i oszacowaliśmy wielkość kieszonki na jakieś 45 mm. W rezultacie powinna pomieścić nawet największe dostępne na rynku głośniki dla interkomów.

Dla kogo jest ten kask motocyklowy?
Ze względu na swoją uniwersalność odnajdzie się w nim każdy motocyklista niezależnie od jednośladu tak długo, jak nie zjeżdża w offroad. Mimo nacechowania sportowego, skłaniającego do korzystania z niego na nakedach typu streetfighter oraz tzw. ścigaczach, bez problemu skorzystają z niego użytkownicy motocykli klasycznych, scramblerów, cruiserów, sportowo-turystycznych, a nawet skuterów.
Jest to również doskonały wybór dla osób, które jeszcze nie do końca wiedzą, na jakim motocyklu będą jeździć w najbliższym sezonie. Wynika to przede wszystkim z projektowania systemu wentylacji przez producentów - ma ona działać, gdy jedziesz na jednośladzie w konkretnej pozycji. W tej sytuacji kask RPHA 12 wypada najlepiej. Pozostałe modele z serii RPHA są bardziej wyspecjalizowane w konkretnych stylach jazdy.
Jakie są zalety kasku motocyklowego HJC RPHA 12?
Każdy model RPHA wyróżnia się świetnym stosunkiem ceny do jakości, zwłaszcza w przypadku zakupu wersji w jednolitym malowaniu. W przypadku kasku HJC RPHA 12, jeśli chcesz się wyrazić bądź dopasować się do barw jednośladu, znajdziesz największą ilość wzorów i kolorów w całej topowej serii. Wśród nich są również warianty licencjonowane, np. DC Universe lub Marvel.
Ponadto HJC RPHA 12 to kask integralny dla prawie każdego. W rezultacie, tak długo jak nie jeździsz motocyklem adventure (w offroadzie), jego zakup nie będzie błędem. Do tego duża dostępność części zamiennych oraz wymienne wyściółki efektywnie pozwolą Ci korzystać z niego, póki nie będzie konieczna jego wymiana po mniej więcej siedmiu latach na wskutek degradacji materiału lub po upadku/wypadku, w którym uderzysz głową o coś.
Jak pokazały testy, podwójne zapięcie DD jest najbezpieczniejsze ze wszystkich dostępnych na rynku. RPHA 12 jest w nie wyposażony i nie sądzę, aby kolejne iteracje tego modelu miały to zmienić. W końcu jest bardzo proste i praktycznie nie da się go zepsuć poza fizycznym odcięciem pasków. Oczywiście korzystanie z niego w rękawicach jest nieco utrudnione, jednak coś za coś.
Lekkość jest kolejną zaletą wiążącą się z mniejszym obciążeniem szyi, czyli większym komfortem. Jest to cecha pożądana, zwłaszcza po wejściu normy ECE 22.06, przez którą wiele kasków znacznie przytyło. Powoduje to, że niektóre z nich osiągają wagę zbliżoną do 2000 g. W przypadku omawianego przez nas modelu HJC mamy masę
Gwarancja trwająca 5 lat (wymagana rejestracja na stronie dystrybutora) to dodatkowy atut. Mimo wysokiej jakości wykonania, to zawsze coś może pójść nie tak. Czy byłyby to zacinające się części kasku, czy odkształcenie uszczelki pod wizjerem, czy brak jakiegoś elementu w pudełku - daj nam znać, a my się wszystkim zajmiemy.

Jaki kask motocyklowy zamiast RPHA 12?
Wspomniałem już, że RPHA 12 jest kaskiem uniwersalnym, ale co jeśli chcemy wybrać bardziej wyspecjalizowany model? Pozostając w kategorii kasków integralnych, dla sportu oczywistym wyborem będzie HJC RPHA 1. Do bardziej turystycznej jazdy z nastawieniem na komfort, a nie performance, Koreańczycy przygotowali kask HJC RPHA 71.
Z doświadczenia mojego kolegi z pracy mogę potwierdzić, że HJC RPHA 1 bez problemu będzie służyć jako kask do jazdy po drodze publicznej, jednak musisz wiedzieć, że jest to model skrojony typowo pod jazdę sportową na szybkich motocyklach. Zapewnia większą stabilność kasku przy wysokich prędkościach, lepszą wentylację działającą głównie w sportowej pozycji i mocniejszy, choć wolniejszy w obsłudze system mocowania wizjera. Wyścigowa homologacja FIM podkreśla wysoki poziom bezpieczeństwa tego modelu. Czuć również wyższą jakość wykonania. Niestety RPHA 1 ma nieznacznie wyższą masę o około 100 g i wyższą cenę. Również może nie sprawdzić się na innych motocyklach niż sporty i nakedy. Ilość malowań też nie powala. Poza tym nie ma wersji z włókna węglowego, chociaż nie uważam, aby była potrzebna.
Po drugiej stronie spektrum stoi RPHA 71 będący kaskiem sportowo-turystycznym. W tym wypadku mamy model nastawiony na wielogodzinną jazdę, więc można spodziewać się wyższego komfortu względem RPHA 12. Tutaj już mamy wysuwaną blendę przeciwsłoneczną regulowaną w trzech poziomach dla odpowiedniego dopasowania do użytkownika, aerodynamikę i wentylację nastawioną na bardziej zrelaksowaną jazdę w wyprostowanej pozycji, a także możliwość dokupienia dedykowanego interkomu idealnie komponującego się z bryłą motocykla, redukując w ten sposób hałas. Z wad należy oczywiście wymienić nieco wyższą masę oraz odrobinę wyższą cenę. W złożeniu wentylacja może nie działać tak skutecznie jak w lekko pochylonej pozycji. W tym przypadku dostępna jest też wersja carbonowa.

HJC RPHA 1
Plusy:
Minusy:

HJC RPHA 71
Plusy:
Minusy:
Kilka słów na koniec
Jesteś tutaj? Super! Dzięki za poświęcony czas. Naprawdę się starałem dać Ci jak największą pigułę wiedzy na temat tego modelu. Z czasem pojawią się na naszej stronie blogi na temat innych kasków z serii RPHA, aby żaden motocyklista nie pozostał bez odpowiedniej wiedzy, która może go ochronić przed wydaniem pieniędzy na coś, co nie sprawdzi się w jego przypadku.
Pamiętaj, aby w razie niejasności zadzwonić do nas lub napisać. Moje koleżanki i koledzy oraz ja jesteśmy zawsze gotowi, aby odpowiedzieć nawet na najbardziej skomplikowane pytania zgodnie z naszą wiedzą i doświadczeniami. Poniżej podrzucam resztę zdjęć. A teraz - Do następnego!






